st:
Kassan
0

V1 Series BC Racing Coilovers

V1 Series

 

V1-SERIES I KORTHET

- Instegsmodellen
- 30-stegs ställbar justering
- Höjdjustering oberoende på fjäderinspänningen
- För gata och enkel bankörning

Street & Track Design


• Monotube design (kropp 50mm, kolv 44mm)

• Japanska pillowball topplagringar & camberjustering (även bak)*

• Justerbar hårdhet med 30 lägen

• Höjdjusterbara

• Kraftig nedre infästning i stål för alla McPherson

• Extra höjdjusterbara genom nedre infästning

• Sportfjädrar tillverkade i SAE9254 högkvalitetsstål

• Fjädrarna testade över 500.000 ggr med under 5% deformation

• Aluminiumkomponenter tillverkade i T6061 för lättvikt/hållbarhet

• Belagda med coating i en tvåstegsprocess för att stå emot korrosion

• Modellspecifika hållare för ABS sensorer och bromsslangar

• Ventiler av specialstål som utklassar rostfritt med längre livslängd

• Ombyggningsbara

• Valbar fjäderhårdhet utan extra kostnad

• 1 års garanti mot fabrikationsfel
 

Höjdjusterbarhet

Höjden på bilen bestäms delvis beroende på den nedre infästningens position. Denna är ställbar i höjdled och ger dig en ökad eller minskad höjd, från standard ner till en i det närmaste okörbar nivå.
Notera dock att infästningen måste gängas upp minst 25mm på Wishbone applikationer och minst 80mm på McPherson. Detta är mycket viktigt ur säkerhetssynpunkt.
 

Dämpningsjusterbarhet

Dessa coilovers har en 30 stegs justeringsmöjlighet i hårdhet (med rejäla klick). Detta är en kombinerad ställare för både kompression och rebound för enkel inställning. Denna inställningsmöjlighet ger dig möjlighet att fininställa väghållningen exakt enligt dina höga krav.

1-8: Track use
9-16: Mountain/aggressive use
17-30: Street use
 
Dragracing
Om du vill köra rakt fram med en bakhjulsdriven bil önskar man löst ställda dämpare baktill för att få över så mycket vikt som möjligt till bakhjulen. Detta maximerar fästet och motverkar hjulspinn.
 
Drifting
Om du önskar anväda din bil för drifting och tycker att det är svårt att få den att släppa baktill samtidigt som du har problem med understyrning, ställ då de bakre dämparna hårdare för att minska fästet baktill och gör de främre mjukare för att maximera fästet på detta hjulpar.
 

Pillowball Topplagringar

Många av BC Racing’s coilovers är försedda med pillowball topplagringar. Fästet i sig är tillverkat av aluminium, anodiserad och förseglad för att ge en högkvalitativ långvarig finish. Notera att pillowball inte alltid innebär att där finns camberjusteringsmöjlighet.
 
Pillowball lagringarna är från en Japansk tillverkare, och deras solida natur emilinerar flex och spel som annars uppstår med gummilagringar. Vilket ger en förbättrad repsons och väghållning.  

OBS! Bilder är lånad från V1-series.
 

Camber Justering

 På alla coilovers där möjlighet finns så har BC Racing försett dem med justerbar camber. Dessa använder sig av de japantillverkade pillowball lagringarna, men med en platta som ger möjlighet att justera cambervinkeln enligt ditt behov för vägkörning, drifting, eller bana. För mer information och om just din modell är försedd med camberjustering kan du kontakta oss.
 

Korrosionsskydd

Dämparenheterna är svartchromat stål som ger en superb tålighet och livslängd, även i de mörkaste av Europeiska vintrar. Aluminiumkomponenterna (toppmontering, låsringar etc) är anodiserade och de nedre infästningarna av stål genomgår en elektroporetisk process följd av en pulverlackering. En slumpmässigt utvald mängd komponenter genomgår varje månad ett salt-spray test för att kontrollera så att kvaliten av korrosionsskydden håller sig på högsta möjliga nivå.
 

Nedre Fästen

Alla coilovers av McPherson modell är försedda med nedre fasten I stål. Detta på grund av att denna typ av hjulupphängning får erfara en kraftigt ökad påfrestning jämfört med hjulupphängningar där dämparen är fäst längst ner och inte i sidan, t.ex. Aarm upphängning.
 
Typiska modeller som använder sig av McPherson hjulupphängning är Nissan S13, S14 och S15 som alla är vanligt förekommande inom drifting. Vid drifting utsätts hjulupphängningen för ytterligare ökad stress och det är då som dina coilovers verkligen får visa vad de går för. I Sverige vanligt förekommande konkurrerande coilovers med aluminiumfästen har då en tendens att ge vika, med stora skador på bilen som följd.
 
På bilden till vänster syns en coilover av McPherson modell som gett vika i dess aluminiumfäste. De allra flesta konkurrerande fabrikat använder sig av aluminiuminfästningar, men var smart och använd BC Racing coilovers med stålfästen. Det lönar sig.
 
BC Racing RM Series använder sig även av inverterade coilovers, vilket gör att de laterala sidokrafterna motstås i ännu högre omfattning och att de är extra lämpliga för drifting etc.
 
 

Högkvalitets Fjädrar

BC Racing coilovers använder sig bara av stål av den allra högsta kvaliten för deras fjädertilverkning. Fjädrarna tillverkas från SAE9254. Fjädrarna är kompressionstestade i över 500.000 cykler med mindre än 5% deformation. Till de allra flesta coilovers finns olika fjäderhårdheter att välja bland, och om så önskas så förses dina coilovers med just den hårdhet som önskas. Annars används en standardhårdhet som valts fram för den unika bilmodellen.

Vad betyder förkortningen i V1-Series produktnamn?

 

FRAM COILOVER

BAK COILOVER

VS

MED - Gummitopplagring
MED - Gummitopplagring

VT

MED - Gummitopplagring
UTAN - Gummitopplagring

VL

UTAN - Topplagring
MED - Gummitopplagring

VN

UTAN - Topplagring
UTAN -  Topplagring

VH

MED - Pillowball topplagring
MED - Pillowball topplagring

VA

MED - Pillowball topplagring
MED - Gummitopplagring ELLER ingen topplagring

VM

MED - Gummitopplagring
MED - Gummitopplagring ELLER ingen topplagring

Vad skiljer BC Racings olika modeller?

 
POPULÄRA V1 COILOVERS
  • BC Racing V1 (VS) Coilovers - ENDAST FRAM - BMW F10/F11 5-SERIE XDRIVE (2010-)
    8 949 Kr
     
  • BC Racing V1 Coilovers - VOLVO S60/S80/V70N AWD (2001-2007)
    fr. 12 849 Kr
     
  • BC Racing V1 (VL) Coilovers - VOLVO S60/S80/V60/V70 (Exkl. Nivåreglering) (2008-)
    12 849 Kr
     
  • BC Racing V1 (VT) Coilovers - ENDAST FRAM - MERCEDES E-CLASS (2017-)
    7 699 Kr
     
  • BC Racing V1 Coilovers - ENDAST FRAM - VOLVO 850/C70/S70/V70 (1992-2000)
    fr. 7 699 Kr
     
© Copyright  2005-2023 J-SPEC SWEDEN AB